Teresek Jantung Pisang Makanan Popular Utara Semenanjung Malaysia

Teresek Jantung Pisang Makanan Popular Utara  Semenanjung Malaysia
 

Sejak saya berjiran dengan orang dari utara semenanjung baru saya tahu rupanya masakan ini sangat sedap.Ada yang suka tak teresek jantung pisang ni..ratah macamtu pon sedaappp


Sebab ramai yang mintak resepi..saya update resepi sini ye


Cara saya

 
Hiris dulu jantung pisang..

jangan nipis jangan tebal rendam dalam air garam dalam lebih kurang 10minit..lepas tu toskan


Cara2
Tumis cili kering yang diblend..

pastu masukkan bawang merah ,bawang putih, kunyit hidup, halia lengkuas yang diblend..

.masukkan rempah kari ayam adabi...(Saya guna rempah cap bunga ros)bila naik bau..masukkan ayam yang dicincang..

atau isi ayam pon boleh.. nak taruk hati pedal leher kaki pon boleh je..masukkn asam keping...biar mendidih masukkn jantung pisang yang ditos tadi.. masukkan santan...masukkan garam gula perasa...bila kuah agak2 pekat boleh tutup api 

 Credit resepi: Nurul Nadiah

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini